Tips om uw hersenen te stimuleren

Net zoals een spier, worden ook de hersenen sterker wanneer men ze traint en zwakker wanneer men ze niet genoeg gebruikt. Ze hebben ook nood aan rustpauzes na een inspanning, net zoals onze spieren. Om beter te worden, moet men dagelijks oefenen, gezond eten, genoeg slapen en zichzelf uitdagen.


Heeft u ooit gehoord van een cognitieve reserve?

De cognitieve reserve is de verzameling van alle kennis en vaardigheden die je tijdens het leven hebt opgedaan (onderwijs, vrije tijd, sociale interacties, ...). Ieder van ons heeft de mogelijkheid om zijn hersenen te stimuleren om zo zijn cognitieve reserve te verhogen en te verrijken, ongeacht de leeftijd. Dankzij de cognitieve reserve kunnen we ziekte- of leeftijdsgebonden cognitieve achteruitgang afremmen of vertragen.


De hersenen op verschillende manieren aanspreken stimuleert en verhoogt de hersenmassa. Iemand die voor een uitdaging of een probleem wordt gesteld, zal dit van nature en vaak onbewust proberen te omzeilen. Wanneer een oudere persoon bijvoorbeeld niet op een bepaald woord kan komen, en deze persoon een beperkte cognitieve reserve heeft, zal het voor hem moeilijker zijn om zijn zin af te maken. Een persoon met een grotere reserve daarentegen, zal een omschrijving of synoniem vinden om dit te omzeilen, wat hem niet zal hinderen in zijn communicatie. In dit voorbeeld is het niet de hersenmassa, maar wel het vermogen om andere hersennetwerken aan te spreken, dat de ondervonden moeilijkheden compenseert.





Stop nooit met het trainen van de hersenen
Om efficiënt te werken, moeten onze hersenen continu gestimuleerd worden. Hoe harder ze werken, hoe beter.
  • Lezen, schrijven, een instrument bespelen, naar de bioscoop of theater gaan
  • Nieuwe dingen blijven leren (koken, dansen, taal, oenologie, fotografie, ...)
  • Met de hand schrijven helpt ons om informatie beter te verwerken en op te nemen
  • Doe rekensommen uit het hoofd, zonder rekenmachine
  • Vul sudoku’s of kruiswoordraadsels in, speel scrabble, puzzel, ...
  • Probeer zo weinig mogelijk de GPS te gebruiken. Dit maakt de hersenen lui.
  • Zelfs eenvoudigweg naar muziek luisteren, stimuleert de hersenen


Download hier oefeningen voor de hersenen



Vind hier enkele tips en eenvoudige adviezen om te vermijden dat uw geheugenverlies u parten begint te spelen

Uw geheugenverlies kan u vaak hinderen en de organisatie van uw dagelijkse leven thuis verstoren.

  • Vergeten het gas uit te zetten
  • Moeilijkheden hebben om bepaalde codes of wachtwoorden te onthoudenv
  • Vergeten om facturen te betalen
  • Niet meer weten waar u uw sleutels hebt gelegd
  • De verjaardagen van uw kinderen vergeten
Er bestaan meerdere organisatietips en –tricks en eenvoudige oplossingen om uw woning aan te passen. U kan de brochure downloaden door op deze link te klikken.








Doorbreek uw dagelijkse routine
Van zodra een routine is geïnstalleerd, worden de hersenen minder uitgedaagd en worden ze aldus minder actief. Dit tast de creativiteit aan en het vermogen om te onthouden.

Probeer:
  • zo vaak mogelijk van route te veranderen om naar het werk te gaan of wissel van plaats aan tafel
  • zaken van plaats te wisselen in huis: de broodrooster op een andere plaats in de keuken zetten, of verander kaders of decoratieve voorwerpen van plaats.
  • een wandeling te maken of doe enkele turnoefeningen
  • naar plaatsen te gaan waar u nog nooit bent geweest
  • van restaurant, bar, café, ... te veranderen



Blijf bewegen

Lichaamsbeweging heeft een positieve invloed op de vaardigheden die nodig zijn voor het denken en voor het ontwikkelen van strategieën. Bewegen is goed voor het hart en de bloedvaten. Die zorgen voor zuurstof en voedingsstoffen; essentiële factoren voor het goed functioneren van de hersenen. Bovendien komt bij lichaamsbeweging endorfine vrij, een natuurlijke stressverlichter die de concentratie na de inspanning bevordert.

Het is niet nodig om 20 km te lopen of 30 lengtes te zwemmen; 30 minuten per dag buiten wandelen verbetert de zuurstoftoevoer en verhoogt de bloedcirculatie met 20%.








Beperk stress en angst

Het is zeer moeilijk om iets te onthouden wanneer men gestresseerd of angstig is. Stress heeft invloed op het geheugenproces. Het is belangrijk om tijd te nemen voor uzelf en uw batterijen te herladen. Een tiental minuten per dag voor uzelf, kan echt reeds voldoende zijn. Mediteren, in alle rust ontbijten, lezen, een bad nemen... aan u om uit te zoeken wat goed voor u is.

Naar muziek luisteren of sporten zorgt niet alleen voor minder stress en angst, maar stimuleert bovendien ook de concentratie en het geheugen.




Zorg voor een gezonde voeding

Dagelijks stroomt er 1200 liter bloed (6 volle badkuipen) door de hersenen en bezorgt het 75 liter zuurstof aan de hersenen. De hersenen hebben ook een uiterst belangrijke toevoer aan voedingsstoffen nodig om te kunnen functioneren. Voeding die rijk is aan antioxidanten, vitaminen en voedingsstoffen en arm aan geraffineerde suikers, met een gematigde inname van calorieën – zoals het mediterrane dieet – heeft niet enkel invloed op het hart, de aderen en diabetesproblemen, maar ook op de hersenen.

Beperk alcohol en tabak
Overconsumptie van alcohol en tabak beïnvloedt het geheugen en vermindert de concentratie.

Drink voldoende water Probeer 2 liter water per dag te drinken. Dehydratatie is nefast voor de hersenen en veroorzaakt mentale verwarring en onmiddellijke concentratie- en geheugenstoornissen. Water zorgt voor een verhoging van de bloedcirculatie en –microcirculatie, zodat alle neuronen kunnen worden voorzien van zuurstof en voedingsstoffen die essentieel zijn voor hun overleving.








Investeer in vrije tijd met vrienden, familie en naasten​

De levensverwachting van mensen die zich omringen met anderen ligt 50% hoger dan die van mensen die alleen zijn. Interactie met anderen verbetert de werking van de hersenen. Een kort telefoontje of een “hallo, hoe gaat het?” zijn beide informatie die verwerkt en geïnterpreteerd moeten worden door de hersenen en waar verschillende hersenfuncties voor nodig zijn, gaande van emoties tot memorisatie. Bovendien hebben goede momenten met anderen een impact op ons humeur , en zo ook een positief effect op de hersenen. ​




Goed slapen is cruciaal voor de hersenen

Slaapgebrek is nefast voor de hersenen. Het beïnvloedt de concentratie en het denken, terwijl het kortetermijngeheugen wordt aangetast. Met 7 uur slaap per nacht kunnen de neuronen regenereren en de dagelijkse informatie verwerken. Slaap indien mogelijk in een frisse (17°C) en verluchte kamer. Noteer voor het slapen alle zaken waar u aan denkt, dat helpt om “het hoofd leeg te maken” en om zich op zijn slaap te concentreren. Vermijd alcohol of koffie, drink bij voorkeur een lekkere kruidenthee of warme melk met honing. Als u niet in slaap geraakt, maak u dan niet druk. Lees een ontspanned boek of luister naar zachte muziek.








Focuzine® 120 (Ginkgo biloba EGb 761 ®) is een geneesmiddel voorbehouden voor patiënten vanaf 18 jaar. Vóór de start van de behandeling dient uitgesloten te worden door een arts dat de aandoening het gevolg is van een specifieke onderliggende ziekte die specifiek behandeld dient te worden. Focuzine® 120 is gecontra-indiceerd bij ongecontroleerde stoornissen van de bloedstolling en wordt niet aanbevolen bij zwangerschap of borstvoeding. Gelieve vóór gebruik aandachtig de bijsluiter te lezen. Geen langdurig gebruik zonder geneeskundig advies. Vraag raad aan uw arts of apotheker. Registratiehouder: Dr. Willmar Schwabe